Home > tumbuhan > Padi untuk mak

Padi untuk mak

Sebelum ni mak pernah cakap nak tengok padi, nak pegang butir-butir padi tu , sebab mak (dan kita) dibesarkan di bandar… mana nak jumpa sawah padi. Oleh kerana kampung suami ada sawah, kita dah banyak kali tengok sampai tak heran, dengan tidak sengaja pesanan mak tu hilang dari ingatan.

Kebetulan kita balik baru-baru ni, padi dah masak. Abang ambilkan (kita takut, ada pacat!), dan simpan untuk mak bila nak balik kota nanti.

Kali ini, padi yang diusahakan oleh adik ipar menjadi. Alhamdulillah.

.

.

.

~ Err… ada sesiapa yang belum pernah tengok atau sentuh padi ?

.

Categories: tumbuhan Tags: ,
  1. kenari
    May 20, 2011 at 5:57 pm

    ini namanya pokok beras…. :p

  2. May 20, 2011 at 6:12 pm

    assalam tie..akak dok kampung..dah biasa dengan padi ni sejak kecil lagi..mula2 kerja pulak ditanjung karang..lagi la..dok dalam kawasan sawah padi..
    anak2 je yang tak biasa..walapun pun kenal..

  3. May 20, 2011 at 9:49 pm

    errr kawe tak pernah pegang padi ehh.. kat muo’ mana ada sangat sawah padi.. kat melaka ada laaa…πŸ˜€
    Psttt.. Makin cantik photo kak nie..

  4. May 21, 2011 at 6:56 am

    kecik2 dulu kakpah bergelumang dalam padi je. Tapi sekarang ni sawah pun dah dihuni dek lalang.
    tie, makan nasi beras baru sedappp.. lama tak merasa ni.

  5. May 21, 2011 at 12:26 pm

    Tie
    Kat JB tu manalah ada sawah, ya tak?πŸ™‚
    Takat pegang padi sebiji2 pernahlah…
    Tu padi/beras jenis apa Tie?

  6. aza
    May 22, 2011 at 12:12 pm

    Aza teringat zaman kecik dulu,kalau musim menuai seronoknya..org kampung gotong royong tuai padi,ada yg gotong royong masak nasi utk makan beramai2.dan yg bestnya emping(padi hijau),ditumbuk,makan bersam kelapa parut..aromanya tak terkata..indah sungguh waktu itu….tapi hanya tinggal memory…huaaaaaaaaaaaaaa…

  7. May 22, 2011 at 11:39 pm

    Kita orang kampung, biasa sentuh dan tidur baring atas padi, hehehe.
    Tapi sekarang ni sawah padi dah bertukar wajah. Rindunya dengan padi!

  8. May 23, 2011 at 9:03 am

    pegang2 @ golek2 kat sawah tak pernahla pulak… cume lalu je bila nak balik kg

  9. May 24, 2011 at 6:39 am

    Hello Tie, I used to see real padi in Alor Star, Langkawi, Penang, and East Coast near Kota Baru old days.
    The planting season and harvesting. As well young days stayed at my friend’s kampong, go fishing at padi field canals, for ikan duri, haruan.
    I sure miss seeing padi fields today.
    Have a great week and keep a song in your heart.
    Lee.

    • kenari
      May 26, 2011 at 11:16 pm

      Uncle Lee, glad to see you here tooπŸ™‚

  10. Ctnik
    May 24, 2011 at 8:46 am

    Kaktie,wat deco lam umah cantik sgt padi ni…xyah beli bunga plastik ratus2.umah mak kita ada satu nanti nk pow satu,cantik
    N unik la!

  11. May 24, 2011 at 6:33 pm

    padi ni dah biasa tengok. masa kecik zaman ketam padi pun pernah tengok n cuba.

  12. May 24, 2011 at 10:30 pm

    sonyap jer? pegi shah alam lagi? atau balik ganu?πŸ˜€

  13. May 25, 2011 at 1:17 pm

    gambar padi yg cantik makk.. ahaks

  14. May 25, 2011 at 2:26 pm

    dah pernah dolu2 masa atok dok kampung… lama tak tengok dekat2… sawah dah pajak kat orang…

  15. May 26, 2011 at 6:55 am

    errr sy xpnah hihihih walaupun dok kat kedah jelapang padiπŸ˜›

  16. May 26, 2011 at 10:44 pm

    kak tie, alamatnya di mana?

    tak pun kalau tak mau bagi kat maza, gi jerlah kat darling tu..
    sebenarnya si darling tu ler yg uruskan penghantaran semua hadiah2 itew…. hehehehe

  1. No trackbacks yet.

Tak perlu tinggalkan komen....... tapi kita menghargainya jika ada yang sudi.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: