Home > buah > Duku dan Dokong lagi

Duku dan Dokong lagi

Jangan marah tau. Kita dah mabuk duku dan dokong ni, adoi……….

Boleh kenal tak yang mana satu duku dan yang mana satu dokong ?

.

Kita dah pandai……..   Yang ada tangkai , isinya juicy dan kulit lebih nipis tu la dokong. Kulit duku lebih tebal sikit… betul la kata kalian hari tu.😛

Eh, kita bukan nak berniaga. Kita cuma bantu seseorang di sini. Kebunnya 2 ekar, tapi dia malas nak jual hasilnya kerana harga buah-buah ni jatuh kepada 60 sen sekilo.

Jadi dia suruh kita beri je kat sesiapa. Kami nak tolong sedekahkan kepada ahli masjid di sebuah taman… Makcik ikut sekali,:mrgreen: Mudah-mudahan bertambah rezeki lah tuan punya kebun tu. Boleh lah kami tumpang sekaki.

Agak-agak muat ke nak sumbat dalam kereta nanti, ekk ?

.

.

Cempedak ni pulak makcik punya.  Nampak gaya dapat makan bekas tupai, …. sabor aje laa. Tak pe. Tupai pun tupai laaa……………… hihihi…

Categories: buah Tags: ,
  1. August 26, 2010 at 2:46 pm

    Kalau dah kopek dan nampak yg kulit nipis kenallah itu dokong. Tapi kalau belum kopek mcmana nak kenal ek?

    • Tie
      August 26, 2010 at 3:15 pm

      Kita malas nak kopekkan…. nanti terliur lak. Buka lama lagi….

  2. August 26, 2010 at 2:46 pm

    yang dah ditebuk tupai tu yang sedap kaaann… sebab isi dia manis (pandai je tupai tu kan!)

    • Tie
      August 26, 2010 at 3:16 pm

      Ye ke ? nanti esok kita test. Hari ni tak sempat nak goreng…

  3. August 26, 2010 at 2:55 pm

    “60 sen sekilo?

    Oh tidak!!!!”

    Kata ckLah sambit memintal-mintal bucu bantal.

    kat sini…RM5-6 sekilo kakTie!

    • Tie
      August 26, 2010 at 3:17 pm

      Pintal bucu bantal je ke ? Tak isap sekali ? Ooo.. lupa.. puasa, ekekeke….

      Ish… mahal betul kat sana, ekk.

  4. pB
    August 26, 2010 at 2:58 pm

    supo nok ne’go

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:23 pm

      Hehe…. dah abis pun kami agih-agihkan.. Lega rasanya.

  5. August 26, 2010 at 2:58 pm

    Cempedak ditebuk tupai takpe kot. Jgn kelapa yg ditebuk tupai hehehe

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:24 pm

      Oooo…..
      Sensitip!
      Sensitip!! …. siapa la yang jadi tupai tu ekk ?

  6. August 26, 2010 at 3:26 pm

    alamak.. tengok kulit cempedak tu aje dah terliur.. nasib baik tak dikopekkan lagi.. hehehe

    kalau tak aderkk.. tentu menjejes-jejes air liur..
    ni kalau buat cempedak goreng tontu mencongkam ni.. ahaks, mencongkam jiwa dan batin sekali ni weiiii.. huhuhu.. lagi2 pekena dgn kopi kaw!

    ohhhh.. dah sudah.. dah tak tahan mengira detik saat berlalu nie weiiii….

    “nawaitu saumaghadin…. nawaitu saumaghadin…. arghhhh!!!”

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:26 pm

      Oooiitt!! Sabor la pokcik ooii…!
      Esok nanti kita tepek gambor cempedak goreng, ekk… hihihi…

  7. kutaksempurna
    August 26, 2010 at 3:37 pm

    baru je tgk tadi, harga dokong rm4 sekilo.. ingat nak beli tadi… tapi… cari duit plak tak jumpa..

    .
    .

    rupa2nya terselit kat resit2 yg byk dlm beg ni

    nasib umah kita jauh eh… kalau taaaakkk…nyum nyum nyum

    p/s : mama… nak emel tanya pasal wordpress skit bole tak??

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:28 pm

      Kalau dekat memang mama panggil suruh panjat pokok duku tu sekali. Tak de siapa nak panjat ni.. Mama cuma boleh tadah dari bawah je, ekekeke…..

      Nak emel ? Pasal wordpress ?
      Tak payahlah nak mintak kebenaran.. nak emel pasal apa pun boleh asal jangan mintak duit, hihihi…

  8. August 26, 2010 at 3:54 pm

    akak nak seguni…boleh pos kan tak! hehehe

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:29 pm

      Kak ezza,
      Kena datang ambil sendiri.. err.. panjat sendiri. Bawaklah 10 guni pun. Tuannya tak marah.😛

  9. August 26, 2010 at 4:01 pm

    dukong… sedap!!
    selamat berbuka petang nanti tie. apa juadah harini..

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:30 pm

      Tie berbuka kat luar, tak sempat nak balik sebab sibuk agihkan dokong dan duku tu.
      Alhamdulillah…. kekenyangan sekarang ni.😆

  10. August 26, 2010 at 5:23 pm

    bekas tupai lagi baik sebenarnya
    dia pilih yg terbaik saja utk di makan..so dpt yg baik2 tu sebenarnya..hehe

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:30 pm

      Oh gitu. Esok kita nak goreng cempedak tu.:mrgreen:

  11. ain
    August 26, 2010 at 8:16 pm

    kak tie…hantar sini boleh takkk..????

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:31 pm

      Tak boleh.
      Ain kena datang ambil sendiri.
      Kak tie tak tahu nak panjat pokok!!

  12. August 26, 2010 at 8:56 pm

    bestnye dapat makan buah free… sini 4 ringgit sekilo! haih…..

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:32 pm

      Alhamdulillah.
      Gitulah bila ada kebun (orang punya), hihihi….
      4 ringgit sekilo ? Mahal juga tu… Kat sini tak berapa laku.. ramai yang ada pokok sendiri.

  13. August 26, 2010 at 9:00 pm

    kalaulah dekat…

    nasib baiklah dah kenyang ni..

    *smalam sampai pg pc ni lupa nak tutup masa di n3 bawah nun..anak2 panggil terus lupa, tido bagai… pg tadi baru teringat… hehe..

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:33 pm

      Oh.. bila dah berbuka, memang letih sangat. Minum air pun dah kenyang, kan….

  14. August 26, 2010 at 9:19 pm

    hehehe saya pun x tau ape beza duku dengan dokong. thanks cik, baru tahu hari ni. macam mana harga boleh jatuh teruk sangat ek? kesian pekebun tu…

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:35 pm

      Panggil aje Kak tie. Tak perlu ber cik-cik.. malu pulak kita,😆

      Harga jatuh sebab terlalu banyak hasilnya. Permintaan jadi kurang….. menyebabkan harganya merudum. Macam saham lak!

  15. August 26, 2010 at 9:32 pm

    Salam Akak Tie…..

    Murah rezeki Akak Tie & family di bulan Ramadhan.
    🙂

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:36 pm

      Salam Zyma,

      Alhamdulillah. Kami di sini sentiasa bersyukur… bab makan-makan ni memang tak pernah putus. Agaknya sebab tu makcik ni sentiasa mengembang, hihii…

  16. nahmy
    August 26, 2010 at 10:31 pm

    wow!..pesta mkn buah-buahan tempatan di bulan Ramadhan…menarik ni. tapi saya sekrg tengah masih kemaruk durian lah..

    • Tie
      August 26, 2010 at 11:37 pm

      Kat sini pun masih ada lagi durian. Tapi Tie tak beri abg bawa balik, sebab tak de siapa nak makan.. bulan puasa ni kurang sikit.

  17. bcp
    August 27, 2010 at 5:27 am

    kita nk kena dokong…kekekeke…sedapnyaaaaaaaaaa….nk dokongggg

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:21 pm

      Laaa…ciannya. Ada lagi atas pokok. lepas raya nanti sure benyek-benyek dokong tu. Tak de siapa nak panjat lagi.

  18. August 27, 2010 at 8:43 am

    60 sen sekilo? Kalau beli RM 10 pun dah pecah perut sekeluarga… Cukup utk buka puasa dan sahur sekali.. he he.

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:22 pm

      Dah tuhan bagi mewah dengan duku dan dokong sekarang ni. Tu yang harga jatuh.

      Tie dah tak larat… asyik tengok duku, dokong… semua kita dah eksport ke masjid, hehe..

  19. August 27, 2010 at 9:28 am

    sedekahkan barang sekilo dokong kat cheras ni kak tie.. hahaha..

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:23 pm

      Kak tie tak boleh nak antor. siapa nak kena datang dan panjat pokok sendiri, ekekeke…..

  20. DrSinga
    August 27, 2010 at 11:18 am

    yang kalau busuk …ada ulat yang lenting-lenting dalam dia tu…
    nangka kan???
    ke…
    cempedak pun boleh ada ulat lenting-lenting tu??
    hisyyyyyy….geli!!

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:24 pm

      Uwaaaa………………
      Siapa suruh sebut ulat lenting-lenting tu ?
      Kan dah keluar beberapa ekor tadi, huhu… geli… geli….

      • DrSinga
        August 28, 2010 at 12:52 pm

        hahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!
        kebal lak tu kan ulat tu!!!
        liat nak mati!!!

        • Tie
          August 28, 2010 at 6:31 pm

          Kita takut tengok! Terus tutup dengan sokkabar..

  21. August 27, 2010 at 11:49 am

    peniaga buah kat kl ni ambik untung banyak sangatkah? kalo dapat makan sebakul tu puasnya hati😛

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:25 pm

      Tak juga.
      Kos orang yang panjat, kos pengangkutan….orang tengah lagi.. tu yang jadi mahal.

  22. zue
    August 27, 2010 at 11:55 am

    salam tie,
    klu buah duku dan dokong..kat jb mahal.
    zue suka dokong sbb rasanya manis berbanding duku yg masam.

    buah cempedak mkan gitu x berapa suka..suka goreng.

    kat jb..dia org jual 5 biji 2 inggit. puye le mahal.

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:26 pm

      Mahal ekk? Ingat kalau ada lagi, Tie nak bawak balik sikit ke mak dan ayah nanti.. tengok laa…

      Cempedak goreng memang sedap, dan kalau beli yang dah siap digoreng tu memanglah mahal. Tie tak pernah beli gitu. Biasa goreng sendiri. Mana cukup makan 10 ulas pun..

  23. zue
    August 27, 2010 at 11:56 am

    pembetulan..bukan biji..ulas.

  24. August 27, 2010 at 2:56 pm

    duku dokong langsat tu depa siblings ker? sy tak kenal, tahu buah2an tempatan jer, ahaks

    • Tie
      August 27, 2010 at 10:27 pm

      Kira kaum kerabat juga la tu…. (sepupu, sepapat!)

  25. August 29, 2010 at 5:47 am

    duku? dokong?
    sy xtau beza, sy tau mkn je ekekeke~

    NAAAAKKK!!!!
    baru minggu lps je sy pekena durian
    byk plak tu sampai abis skrg sakit tekak tak hilang2~
    iissskkkkk~
    xpnah2 sy mkn sampai sakit hehe~

    • Tie
      August 29, 2010 at 8:45 am

      Panas tu. Kena banyak minum air.

      Jaga-jaga, kang hilang suara merdu Adila, hehe..

  1. No trackbacks yet.

Tak perlu tinggalkan komen....... tapi kita menghargainya jika ada yang sudi.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: