Home > kehidupan, Pengetahuan, Terkenang > Sembang-sembang

Sembang-sembang

Minggu lepas

Mama : Hamster ? Mana boleh ! Tu bilik beselerak pun mama   yang kemaskan… jangan berangan nak bela hamster !!

Najis dia siapa nak bersihkan ? Makan dia macam mana ? Nanti jadi macam Pak Tam (turtle, eh.. bukan turtle, tortoise laa) dulu… Kamu biarkan dia merayap,  sebulan baru jumpa dia dalam bilik stor, sampai kecut budak tuh!! Mujur tak mati…..

Sibujang : Alaa mama….. bukan nak lepaskan pun. Bubuh dia dalam bubble.. nanti dia bergolek la ke sana sini…

Hamster

Minggu Ini


Si bujang : Mama, tak jadi la nak bela hamster…..

Mama : Alhamdulillah…….. Tapi kenapa pulak ?

Si bujang : Tadi ada baca pasal hamster kat website mana entah… Katanya, hamster buat sumbang mahram !!

Mama : Haaa? Sumbang Mahram ? Ooo…takutnya. Dosa tu………

Fakta mengenai Hamster

  • Never breed hamsters if you do not have the space. Hamsters can reproduce every 20 days or so. (termasuk adik-beradiknya… tu yang jadi sumbang mahram !)
  • Hamster needs alot of fresh food daily, but always remember you need to feed in a balance ratio. (err… tak de masa laaa….)
  • Always remember to have food and water available. Never give too much fresh foods as it can give diarrhea to some hamsters. ( lagi tak de masa!)
  • Hamsters do not have human emotion, they do not feel Love or have emotional feelings like humans. Baik bela robot, kalau gini…ekekeke…
  1. October 28, 2009 at 7:02 pm

    anak2 pernah juga minta nak bela, dia org kat rumah orang lain tu comel jeee

    tapi sapa nak jaga?

    sudahlah kita ni rajin berjalan tinggalkan rumah

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:03 am

      Betul tu. Kita ni mana ada masa nak bela benda2 gitu.

  2. October 28, 2009 at 7:17 pm

    saya tak suke hamster… sebab kecik kot! hehe kucing syok sikit… beso sedap nak peluk. kucing ade gak emotional reaction🙂

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:04 am

      Tapi kucing ada bau laa.. kak tie pulak alahan… elok bela ayam je, hihi…

  3. October 28, 2009 at 7:40 pm

    buat bisnes la kaktie,,
    bela hamster, da bnyak, pastu jual,,kihkihkih,,

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:04 am

      Eee…tak nak laa… tak suka benda macam tikus tu.

  4. October 28, 2009 at 8:01 pm

    sha pon ade ati nak bela hamster arituh. tapi lepas tgk si bulu lasak sangat, jenab pulak kuat jeles…tak jadi lah. maybe lepas nieh turtle plak jadi anak sha…tp tunggu sampai berpindah dulu…

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:05 am

      Tortoise memang senang bela. Tapi jangan biarkan dia merayap. Takut terleka terus tak jumpa. Tak pun bubuh loceng kat badannya.. err..tak tahu nak sangkut kat mana, lehernya boleh masuk dlm badan.

  5. ima
    October 28, 2009 at 8:34 pm

    alahai kak tie…anak2 ima pun pernah gak minta nak bela hamster…tapi ima ni pengeli dgn binatang berbulu ni…jangan haraplah nak bela…lagi pun bukannya diaorg tu pandai nak jaga…saja nak suka2…hehehe

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:06 am

      Hi hi… kak tie pulak geli pada yang bogel tu, macam cicak,cacing….

  6. ain
    October 28, 2009 at 8:56 pm

    anak2 saya pun nak bela hamster gakk. I just said NO!!!!hihi. tak kuasa nak melayan kerenah bela pet ni!!!

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:07 am

      Budak2 ni cuma nak main je. Tu pun kejap. Bila dah jemu, kita pulak yang kena uruskan.

  7. October 28, 2009 at 9:37 pm

    he he kak tie, hamster tu kecik sgtlah kak tie…lepas tu bau dia busuk sbb takleh nak mandikan terlalu kecik. bela kucing jerrr..lagi best!

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:08 am

      Kucing pun ada bau la milla. Kak tie tak boleh tahan.. bau bacin! Sebab dia suka jilat satu badan. Bayangkan kalau kita buat gitu, tak ke berbau badan kita, uwaaaaa……

  8. October 28, 2009 at 9:49 pm

    Comel la hamster tu…..
    Tapi kalau tak jaga betul2…..najis hamster tu berbau satu rumah.
    Huhuhuhu….🙂

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:12 am

      Err… tak payah nak bela lagi baik.

  9. October 28, 2009 at 10:08 pm

    kawan saya pernah bela hamster secara haram kat hostel hehee..

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:13 am

      Waaakakakaa………

  10. syayassir
    October 28, 2009 at 10:19 pm

    hehehe..
    sumbang mahram.. kelako..
    teringat kat adik dulu..
    meraung2 suruh ayah pukul ayah kucing,
    sebab ayah kucing gigit (masa tengah mengawan) anak dia.. hahaha

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:13 am

      Hi hi… dasat, kan?

  11. cpj
    October 28, 2009 at 10:54 pm

    hoho…pandai kak tie ye!…jadi hari ni sembang-sembang sumbang mahramlah ye?
    ekekekekeke….binatang memanglah macam tu dik bujang oi!…

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:14 am

      Semua binatang gitu ke ? Err… tak tahu la pulak!

  12. October 28, 2009 at 11:17 pm

    aku mmg geli hamster.. terbayang macam tikus…🙂

    lagi satu takut kucing2 kat rumah ni buat main n makan!🙂

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:15 am

      Hamster tu memang sepupu tikus… kalau kucing nampak tentu jadi sarapannya, hehe..

  13. October 28, 2009 at 11:27 pm

    anak2 maza sukakan kucing…

    si abg tu alah sikit dgn bulu kucing, pun ada hati nak bela anak kucing comel!
    si adik lak pantang jumpa anak kucing. Habis dijinjing ke hulu ke hilir! Sampai anak kucing tu pun terjelir-jelir…

    maza lak memang sukakan kucing!
    org rumah pun mcm suka2 gak dgn kucing..

    tapi kami semua pemalu dgn kucing.. terutama bab buang taik kucing.. aderkk… masing2 menyorokan muka.. huhuhuhu

    penyudahnya, tak pe lah .. biar atuk2 budak2 ni yg bela kucing kat kampung aje.. hehehehheh

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:16 am

      Maza, kalau ada alahan atau asthma, eloklah jauhkan diri dari kucing. Kesian tau, nanti dapat semput baru susah. Kena naik jet lagi…

  14. October 29, 2009 at 9:57 am

    hamster ni kecik sgt, kalo terlepas susah nak carik.

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:16 am

      Rasa-rasanya kalau terlepas memang takkan jumpa punya.

  15. October 29, 2009 at 10:26 am

    pernah bela.. comel & aktif
    asyik beranak pinak aja sampai tak sempat nak bagi nafkah zahir…

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:17 am

      Tu laa… hamster ni subur… bila dah beranak pinak, tuannya pun tak sanggup nak bela.

  16. October 29, 2009 at 10:59 am

    Salam kak tie…
    Tetiba teringat permintaan anak buah masa dia kecik dulu, belum sekolah masa tu… Dia mmg suka pelihara binatang. Bila bela kucing, kesian kucing tu sebab dikerjakan sakan. Satu hari bila tengok tv, dia cakap kat maknya… “Ma, nanti ma beli rimau pulak ye!”😀

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:17 am

      Rimau ?

      Adoi…….. boleh pitam nih!

  17. nekPP
    October 29, 2009 at 2:19 pm

    k tieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee…hehe sumbang mahram!! kelakar si bujang!!

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:18 am

      Kak Tie pun terkejut bila dia sebut sumbang mahram tu…ekekeke……

  18. October 29, 2009 at 3:41 pm

    suka tengok kelincahannya.
    suka tengok kecomelannya.

    tapi maaf tidak suka baunya (hu3)

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:18 am

      Bau busuk, ekk?

  19. October 30, 2009 at 5:23 am

    hehee sumbang mahram😛
    klo sy.. xmo bela psl last2 mati je😦
    buat dosa je haha

    dulu sy ada bela ayam haha
    bila ayam tu dah besar, tak sampai hati nak sembelih, trus kasi org
    agak2 org masak kari ke ape ek ayam2 sy tu? hehe

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:19 am

      Ha ha…

      Dulu, mak kak tie ada bela ayam. Dia sayang sangat ayam tu.. jadi dia kurung dalam sangkar.. lepas beberapa minggu, dia saja buka sangkar.. ayam tu tak nak keluar.. tepok agaknya, hihi…

  20. October 30, 2009 at 6:26 am

    hahaha. lawak2. mtk url asal blog tu leh x kak tie?

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:19 am

      Alamak! kak tie tak ingat laa… dia jumpa dalam forum mana entah…

  21. October 30, 2009 at 6:43 am

    oh nice info… aktif sangat hamster ye?? hu3

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:20 am

      Macam tikus gak.

  22. October 30, 2009 at 10:13 am

    banyak lagi binatang lain boleh bela kat rumah.Baik bela ikan keli dapat juga digoreng suatu hari nanti.

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:21 am

      Ooo… Tie ada bela ikan kat kolam di kampung. Nanti bila dah besar boleh masak sedap-sedap!

  23. October 30, 2009 at 3:58 pm

    haaahhhh? sumbang mahram?… huhuhu

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:21 am

      Hi hi hi…….

  24. October 31, 2009 at 4:16 pm

    Dulu masa anak2 nekcun kecil-kecil ada juga bela hamster… siap sangkar besar letak kat depan poarch!… seronok tengok kalau dia berlari-lari atau main gulung-gulung!… tapi bila anak2 dah besar2 dan tiada siapa nak tengok-tengokan, nekcun jual semua dekat kedai pet-shop!… sekarang nekcun dan atok bela ikan dalam kolam ajer!…

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:21 am

      Bela ikan lagi bagus, kan… hati pun rasa tenang.

  25. October 31, 2009 at 8:55 pm

    Salam Akak Tie Comel….

    Sihat ke?? Balik kampung ekkkkk??
    Rindu kat Akak….🙂

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:22 am

      Minggu ni baru nak balik. Kak tie sihat..

  26. October 31, 2009 at 10:48 pm

    salam… kat umah saya ada juga kak tie tapi suami nak bela yang jantan jer… kalau nak kasi dia kawin kena gi antar kat kedai hamster dah lepas dia tunaikan hajat bawak ler balik kalau tak kasi dia kawin kang takut dera pulak… hihihi

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:23 am

      Oooo…. ye ke ??

      Waaa…. bagi tunai hajat ? Perihatin juga suami Ilyn ni, ya….ekekeke… mesti suami Ilyn jaga Ilyn betul2 juga, kan….waakakaka…

  27. zareda
    November 1, 2009 at 2:33 am

    ishh bela tikus baikler bela ayam… bagi makan gemuk gemuk pas tu boleh gak goreng… hehheheh

    • Tie
      November 3, 2009 at 8:23 am

      Betul betul betul….!!

  28. kin
    November 6, 2009 at 2:16 am

    kami satu famili tak suka haiwan peliharaan nih..kucing pun tak suka!

    • Tie
      November 10, 2009 at 9:50 am

      Bagus laa…. hidup lebih sihat.

  1. No trackbacks yet.

Tak perlu tinggalkan komen....... tapi kita menghargainya jika ada yang sudi.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: