Home > Bincang > Mabuk

Mabuk

Tie rasa ramai yang pernah merasai keadaan mabuk. Mabuk perjalanan, mabuk laut atau mabuk ketika pregnant. (Harap2 tak ada yang mabuk minum, ekk!!) Hi hi…

Masa kecik2, Tie memang selalu mabuk bila ayah bawak gi jenjalan jauh sikit, contohnya ke kluang rumah sedara… Kerana masa tu jalan berbelit2, Tie pun mula pening dan uuuwwek!!

Masa naik bas sorang2 ke Shah Alam dulu pun gitu gak. Tie selalu naik bas waktu malam. Tapi satu hari terpaksa juga naik bas waktu siang sebab tiada tiket. Hmmm……. teruwek jugak laa…. Kesian budak lelaki yang dok sebelah tu… Dia tengok Tie semacam je… (Tie dah sedia plastik laa….)

Tapi, ada satu peristiwa mabuk yang melucukan. Masa tu Tie berada kat rumah mek di kampung Selising. Hubby lak entah gi mana. Pergi pekena teh tarik kot!

Tiba2 Tie rasa macam dok kat laut. Rumah mek tu seolah2 bergerak !! So Tie pun pekik kat adik ipar tu…”Oooiitt!! Tolong….rasa semacam je ni… tak boleh diri laa….” Bayangkan lah……makcik yang ‘comel’ ni terhuyung hayang dan rebah gedebuk!!!

Adik ipar Tie pun cepat2 cakap,” Cepat duduk kak tie!! Jangan bangun!! ” Agaknya dia takut rumah mek akan berlubang kalau2 Tie tetiba rebah! Hi hi..

Masa tu dah malam. Mek bergegas keluar menghilangkan diri seketika, kemudian balik dengan secekak kangkung. Dia rendam dalam air garam dan suruh Tie makan.

Tie pun makan laa……… Hmmm boleh tahan jugak!! Memang selera makan tak pernah putus!! (kangkung mentah pun boleh telan!!)

Adik ipar yang sorang lagi pun kata,

” Eh! Nampak sedap betul kak tie makan tu….. “

“Kak tie! Rasa macam mana??”

Tie makan sampai abis. Biar mereka tu jeles…hi hi… Tapi lepas tu, rasa okay pulak! Memang mujarab betul kangkung dengan air garam tu………

Yang peliknya….kenapa pulak tetiba Tie mabuk, ekk? Tie memang tak pernah mabuk gitu…. …walaupun tika pregnant….hi hi…..

Mek kata mungkin Tie tersalah makan agaknya… Makan kulat atau cendawan bersama ubat. Hmm…..mungkin juga…… tapi Tie tak pantang bab makan ni kecuali lepas bersalin… Heran juga.

Ada sapa2 tahu petua elakkan mabuk atau pulihkan mabuk selain dari kangkung tu ??
Eh! Tie tak mabuk laa….saja nak tau…hi hi….

P/s : Sorry!! . Entry2 yang lepas tu ditulis ketika makcik ni ‘kurang sihat’. Penyakit emo dan stress tu datang pulak da…… Tapi terhibur juga bila baca komen2 tu…. Ada gak yang minat, ni…hi hi…. Jangan terjangkit sudah laa…….

Categories: Bincang
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Tak perlu tinggalkan komen....... tapi kita menghargainya jika ada yang sudi.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: