Home > Bincang > Kasih Sayang

Kasih Sayang

November 13, 2008 Leave a comment Go to comments

Okay! Mari kita lihat bagaimana haiwan2 di bawah ini mempamerkan kasih sesama sendiri.

Hmm….nampaknya rabbits tu begitu selesa dan manja sekali dibelai oleh pak2 belang tu , ekk. Tie pulak yang rasa seramnya. Bagaimana kalau pak2 belang tu lapar, dan tak dapat kawal bunyi perutnya. Ish!! Tapi, kan…. haiwan pun sama dengan manusia. Kita tak dapat mengagak apa yang terlintas di pemikiran mereka tu.

Mungkin pak2 belang ni benar2 kasihkan rabbits tu. Mungkin gak terkenangkan anak2 kesayangan yang hilang atau mereka berempatnya dah memang menjadi sahabat sejak kecil lagi..

Pasangan comel ini dah tentu merupakan sahabat karib. Tengok si burung tu memeluk si tikus dengan sayapnya, mungkin kerana temannya kesejukan. Suka sangat tengok telatah mereka . Macam pasangan kekasih pun ada..hihi…..

Mungkin dulu perasaan kasih sayang selalunya dikaitkan dengan manusia. Sedangkan sifat itu telah sedia ada pada setiap makhluk yang bernyawa, terutama antara ibu dan anak. Cuma pada manusia, dia diberi akal yang lebih supaya boleh menilai antara baik dan buruk.

[Hafid Al-Masri…………antara ribuan kanak2 Palestine yang dibunuh Israel]

Namun, amat menyedihkan bila tak semua manusia memiliki sifat kasih sayang. Orang2 sebegini keras hatinya. Malah lebih keras dari batu. Sifatnya dingin dan kurang perasaan. Mereka tidak dapat merasa nikmat memberi dan menerima. Mereka ini tidak berperikemanusiaan. Maksudnya bukan sifat manusia, dan tak mungkin bersifat haiwan. Haiwan yang tidak diberi akal pun boleh merasa nikmat kasih sayang.

[Ini bukan hasil dari kekejaman Israel, tapi dari ibu bayi itu sendiri. Mungkin bayi itu telah meninggal dunia selepas dilahirkan tetapi seorang ibu yang waras takkan membuang bayinya di timbunan sampah begitu saja.]

Hanya orang2 yang tiada iman bersifat sebegini. Foto2 ini adalah hasilnya dari manusia2 yang keras hatinya. Kita patut dekati orang2 yang sebegini (tapi bukan yahudi ) kerana adalah menjadi tanggungjawab kita membantu saudara2 kita yang ketandusan kasih sayang.

Orang2 yang kurang kasih sayang tentunya tidak dapat mempamerkan kasih sayangnya walaupun kepada anak sendiri. Oleh itu, berilah perhatian kepada yang memerlukan. Jangan hanya fikirkan keluarga kita sendiri.

Semua Muslim adalah saudara kita. Seorang ibu yang mengandung anak yang tidak diingini tentu takkan sia-sia kan anaknya sekiranya ada orang sudi memberikannya bantuan dan perlindungan. Tapi , bagaimana kita dapat membantu mereka? Mungkin ada yang dapat memberi cadangan2 bernas supaya boleh kita kongsi bersama.

Moga2 kita dan saudara2 kita dilimpahi dengan hati yang lembut, penuh kasih sayang lagi penuh dengan kemurahan, insyaalah.

Categories: Bincang
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Tak perlu tinggalkan komen....... tapi kita menghargainya jika ada yang sudi.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: