Home > Jenjalan > Lampu jalan solar

Lampu jalan solar

February 25, 2011 Leave a comment Go to comments

Kita baru perasan, beberapa batang jalan di Hulu  ni dah ada lampu jalan solar, hahaha…..

Mula-mula macam pelik je rupa lampu tu. Bila abang kata, itulah lampu solar, barulah sedar, kah kah….!

Di sini, warna daerah hulu terengganu adalah oren. Jadi, semua harta kepunyaan majlis bandaran di sini semuanya berwarna oren termasuklah segala pasu. Baju T pun oren gak (kalau wakil daerah sini).

Daerah Marang berwarna ungu, yang lain-lain tu kita tak ingat.

Kita dah berangan nak pacak tiang lampu solar ni di rumah atap biru (klate) tapi abang kata…. kalau kita tak duduk sana, tok sah la. Takut dengan tiang-tiang tu lesap.

Kat sana kecurian bermaharaja lela (mana-mana pun macam tu). Ayam dalam reban pun kena rembat kalau tuannya tak ada.  Leceh betul, kan.

 

 

About these ads
Categories: Jenjalan Tags: ,
  1. February 25, 2011 at 8:43 am

    oohh camtu rupa lampu solar.. kat sini tak perasan ada ke tak..

    • Tie
      February 25, 2011 at 1:29 pm

      Ada kot…. :)

  2. February 25, 2011 at 9:29 am

    lampu solar ni agak mahal kosnya berbanding lampu jalan biasa, tapi berbaloi2 utk jangka masa panjang.. sebab tak yah bayar bil elektrik

    • Tie
      February 25, 2011 at 1:29 pm

      Ye laa… kosnya mahal. Tapi senang tak perlu fikir pasal bil, kan…

  3. February 25, 2011 at 10:26 am

    bagus langkah yang dibuat itu..
    gunakan lampu solar dapat mengurangkan kos elektrik dan rakyat juga dapat manfaat yg besar… alhamdulilah.. hehehe

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:37 pm

      Kat sini dah maju la Maza, hehehe..

  4. February 25, 2011 at 10:28 am

    sebaik nya semua rumah di malaysia ni guna solar saja…buar padan muka TNB tu ..asyik ugut naik kan bil api jer…

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:38 pm

      Mahal kosnya kak ezza. Kos nak maintain pun tak tahu lagi.

  5. February 25, 2011 at 12:04 pm

    rasanya disini takde lagi. tunggu kereta solar keluar pulak :D

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:39 pm

      Elok juga ada kereta solar.

      Tapi kalau musim tengkujuh, leceh lak.

  6. February 25, 2011 at 12:10 pm

    ehhh,ehhhh,yg diatas tu komen saya bukan kts ye. :D

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:39 pm

      Aderk!
      Kalian berdua ni mysterious sungguh !!!

  7. February 25, 2011 at 3:30 pm

    Harap2 dgn ada lampu cam nih banyak $$ dpt diselamatkan. jangan ada yg sabotaj lak kasi rosak. Mcm kata mrs azmi.. mahal mende ni.

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:40 pm

      Itu yang kita takut. Mat-mat gian ni suka benor cari masalah.

  8. ima
    February 25, 2011 at 5:24 pm

    ooo…macam itu rupanya..mcm pernah tengok je…=))

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:40 pm

      Ada kat Johor kot !!! :lol:

  9. zue
    February 25, 2011 at 5:50 pm

    maju juga ya t’ganu ni..kl dah ada ke?

    tie..susah juga ek..klu nak psg lampu solar ni klu semua perkara nak di rembatnya…agak2nya baju kecik klu jemur diampai ada x hilang.

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:41 pm

      Zue,

      Setakat ni Tie tak perasanlah samada baju kecik tu cukup bilangannya. Tapi seluar jeans abang ada selai tak jumpa-jumpa sampai sekarang.

  10. February 25, 2011 at 7:03 pm

    ei-ei….

    kat sini takde pun tau…

    kalau nak pasang lampu pada tiang di lorong rumah kena tambah 10hengget dalam bil TNB.
    masalahnya takde tiang depan rumah kita.

    • Tie
      February 25, 2011 at 7:42 pm

      Reen, kena beli atau cari tiang tu, baru boleh apply lampu depan rumah. Kat sini pun kena bayar rm10 masuk bil.

      Kat rumah atap biru (klate), Tiang dah ada tapi kita kena beli lampu pulak. Leceh betul laa..

  11. CL
    February 25, 2011 at 10:44 pm

    jimat la duit majlis daerah sana ehh.. tapi confirm sebatang tiang mmg mahai gile, kannn? bayangkan kalau ada kereta langgar tiang itu, harus nangis org majlis, heheheh

    • Tie
      February 26, 2011 at 9:14 pm

      Ooo… tak terfikir kalau dilanggar kereta, hehe…. tak tahulah kos yang sebenar tapi harap tak de la mahal sangat.

  12. izah
    February 28, 2011 at 10:39 am

    salam..saya asal kuala berang…tp x tau plk yg daerah2 kt ganu ni ada theme kaler…ingatkan sesaje je diaorg cat kaler oren bg berseri…bila k.tie dh sebut baru perasan segala2 nya oren dkt pekan koberang tu…tq for the info..:-)

    • Tie
      March 1, 2011 at 6:02 am

      Salam Izan,

      Haa… dah lama warna2 daerah ni wujud. Kalau ke marang warna purple. Di sini nampak ketara sangat.

  1. No trackbacks yet.

Tak perlu tinggalkan komen....... tapi kita menghargainya jika ada yang sudi.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 45 other followers

%d bloggers like this: